COGITO - Alternatywa dla edukacji transmisyjnej
"W szkole Cogito poszukujemy alternatywy dla edukacji transmisyjnej, dlatego odchodzimy od sformalizowanego modelu kształcenia na rzecz nauki zorganizowanej tak, aby był ona źródłem głębokich przeżyć i inspiracji. W szkole - jak twierdzi Marzena Żylińska - powinien być czas na zastanowienie, zrozumienie wprowadzanych pojęć i zależności między ni na wyrażanie wątpliwości, na zadawanie przez uczniów pytań i na dyskusję.
Konteksty wspomagające pracę nauczyciela i jednocześnie dające uczniowi pole do samodzielnego działania:
- interaktywność - przygotowanie środowiska prowokującego do podejmowania aktywności badawczej
- wkomponowanie w otoczenie strategii edukacyjnych - tworzenie możliwości samodzielnego uczenia się. Takie rozwiązania odnajdziemy również w filozofii C.Freineta, a dzięki środkom multimedialnym, stosując strategi opierające się na rekonstrukcji oraz symulacji, możliwe staje się poznawanie bardziej złożonych zjawisk w ich naturalnym kontekście. Związane jest to z wyrafinowanym wyposażeniem otoczenia ucznia"
Marzena Kędra - fragment wstępu.