Zrozumieć plan daltoński - Robert Sowiński (audiobook)
towar niedostępny
Opis
Nie sposób streścić ją w kilku zdaniach. Lepszym rozwiązaniem będzie wskazanie, do jakiego sposobu myślenia (albo używając akademickiego języka: paradygmatu) Autor nawiązuje? W jaki nurt/kierunek pedagogicznej refleksji wpisują się prowadzone w książce rozważania? Nawiązując do propozycji Doroty Klus-Stańskiej (Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, WN PWN, Warszawa 2018) skłonny jestem twierdzić, że najbliżej Robertowi Sowińskiemu do nurtu humanistycznego, który eksponuje wolny wybór i osobistą odpowiedzialność jednostki, kładzie nacisk na rozwój społeczny i emocjonalny, eksponuje wyzwalanie twórczego myślenia i ekspresji artystycznej, wreszcie stawia na wyeliminowanie ze szkoły przymusu oraz presji rywalizacyjnej. Taki wybór nie zaskakuje, biorąc pod uwagę fakt, że plan daltoński powstał w ramach Nowego Wychowania, które kładło nacisk na jednostkę – jej upodmiotowienie."
"Treść książki przeznaczona jest dla człowieka pragnącego usprawnić swoją pracę, nadać jej wyższy wymiar. Autor okazuje jak ważna jest rola edukacji w prawidłowym funkcjonowaniu społeczeństwa. Z tego względu polecam książkę również władzom oświatowym i decydentom na szczeblach ministerialnych. Proponowane rozwiązania, opisywane sytuacje są codziennym chlebem setek tysięcy nauczycieli w Polsce.
Książka jest też przewodnikiem pozwalającym odkryć plan daltoński krok po kroku, autor cierpliwie wyjaśnia wszystko od podstaw, charakteryzując osobowość nauczyciela daltońskiego. Przedstawia prawdziwy obraz współczesnej pracy nauczyciela z konkretnymi radami i sposobami nie tylko na przetrwanie, ale na rozwój i rozkwit osobisty oraz zawodowy."
dr. Sonia Szramek-Karcz
"Zmiana goni zmianę. Proces adaptacji zdaje się nie kończyć, gdyż wydarzenia wpływające na losy świata wciąż na zaskakują. Jeśli poszukujemy kompetencji przyszłości, znajdziemy je teraz. To zdolność do zwinnego uczenia się i oduczania, do samodzielnego łączenia kropek, do rozbudowywania kompetencji. Książka Roberta pokazuje jak w owe kompetencje wyposażać młodych ludzi, by mogli iść w świat z ufnością i wiarą, że odnajdą swą drogę, nie ważne jak byłaby kręta."
dr Ewa Hartman